مقاله: نگاهى بر نوع پوشش در دنیاى هیپ هاپ

این حرف کلیشه ای و تکراری را دیگر همه میدانیم و هزار بار هم شنیده ایم که می گویند”هیپ هاپ یک فرهنگ است” و یا “هیپ هاپ از ۴ رکن تشکیل شده و شامل رپ کردن ، گرافیتی و … است.” که این را هم بیشتر بچه های کم سن و سال تر طوطی وار تکرار میکنند! اما واقعا هیپ هاپ چگونه فرهنگ شد؟ و امروزه حتی میتوان ساعت ها راجع به «صنعت هیپ هاپ» هم صحبت کرد که فوق العاده پول ساز و محبوب هم هست!

در اواخر دهه ی ۶۰ میلادی در لس آنجلس و نیویورک خط خطی های روی بدنه مترو ها که هر روز بیشتر از دیروز میشد ، این یک آلارم بود و یک نشانه ، از تولد یک “جنبش” ، که بعد ها با تکامل یافتنش به یک “خرده فرهنگ اجتماعی” تبدیل شد که نه فقط چهره ی دیوار های شهر را به طور کلی تغییر داد بلکه روی نوع حرف زدن! رقصیدن و حتی لباس پوشیدن هم تاثیر گذاشت!

در کنار هر ۴ رکن هیچ هاپ چیزی که بصورت موازی ایجاد شد و پیروان این خرده فرهنگ را مشخص و متحدالشکل میکرد! نوع لباس پوشیدن بود! میگویند اولین بار در محله های فقیر نشین لس آنجلس و مشخصا در بریستول پوشیدن شلوارهای بزرگ و دو سایز بزرگ تر طوری که از باسن آویزان بود مرسوم شد! گویا بچه های کوچک تر با توجه به فقیر بودنشان مجبور بودند لباس هایی را میپوشیدند که از برادرهای بزرگترشان به ارث برده بودند و در میان آنها اینگونه جا افتاده بود که “هرچه شلوارتان بزرگتر باشد به این معنی است که برادرتان بزرگتر است!” و این بزرگ تر بود برادر نوعی مایه فخر و مباهات در محله های پایین شهر بود!

بعد از چند سال با پیشرفت گرافیتی و همگیر شدنش و بعد از آن ظهور موسیقی رپ و بریک دنس! که همه از محله های فقیر نشین نیویورک بود علاقه به این سبک پوشش نیز بیشتر و بیشتر میشد، فرهنگ نو ظهور که جرقه هایش از لس آنجس خورد و در نیویورک پاگرفت دوباره به لس آنجس رسید و بعد شیکاگو ، فیلادلفیا ، سن فرانسیسکو ، دیتروید ، ممفیس ، ویرجیانا ، اتلانتا ، سنت لوییس و بقیه ی شهرها … هر یک از این شهرستانها عناصر مختلفی را به پوشش امروزی که از هیپ هاپ میبینیم افزود.

مد هیپ هاپ:
برندها و شرکت های تولید پوشاک برای کسب درآمد بیشتر یکی پس از دیگری وارد این فرهنگ نو ظهور میشدند! در اواخر دهه ی ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ میلادی برند های مثل le coq,sporttif,kangol,adidas,prokeds خودشان را به هیپ هاپ در حال ظهور متصل کردند و “مد هیپ هاپ” را به وجود آوردند! مد هیپ هاپ بطور قابل توجه ای در طول تاریخ تغییر کرده است! در دهه ی ۸۰ میلادی پوشش هیپ هاپ از عینک افتابی های با قاب روشن ، گرمکن های برند ، کت های بمب افکن (کاپشن های که حالت پوفکی دارد) از پشم گوسفند یا چرم ، کفش های کلارک انگلیسی a.k.a ، کفش های واکر انگلیسی و … بود و البته همه ی مد هیپ هاپ به لباس خلاصه نمیشد، بلکه مدل موهای هیپ هاپی و زیور آلات هیپ هاپی نیز کم کم به وجود آمدند! از جمله مدل موهای هیپ هاپی ها میتوان به مدل محبوب jheri curl دهه ۸۰ (به شکل موهای پشت بلند با فر ریز) که توسط افرادی چون مایکل جکسون و Ice Cube و Ezay E نیز استفاده شد تا مدل موی hi-top دهه ۹۰ (به شکلی که دور سر را ماشین میکردند و مو به صورت بالا زده و ۴ گوشی شکل ایجاد میشد) رواج پیدا کرد و به مرور زمان کمی تغییر کرد و با مدل موی ویل اسمیت (the fresh prince) و کریستوفر رید (kid) از گنگ kid’n play در میان مردم محبوب شد!

از پرطرفدارترین زیورالات هیپ هاپ عینک های بزرگ (cazals) ، کلاه (kangol) ، پلاک ، انگشترهای زیاد ، طلا جواهرات سنگین در دهه ۱۹۸۰ بودند، جواهرات سنگین جزو جدایی ناپذیر در هیپ هاپ شد که تا امروز نیز استفاده میشود ، که هنرمندانی چون kurtis و blow-big و daddy kane گردنبند طلا ودیگر جواهرات مصرفی هیپ هاپ را عامه پسند کردند! هنرمندان هیپ هاپ زنی همچون roxanne shante و گروه salt-n-pepa تاثیر فراوانی در همه گیر شدن گوشواره های حلقه ای طلا میان دختران و زنان هیپ هاپی داشتند و بطوری که نمادی از “ثروت و جایگاه مطلوب اجتماعی داشتن” شد و به نوعی هم رنگ و بوی مد لباسهای آفریقایی را به همراه داشت.
سالها مد هیپ هاپ در سواحل شرقی از اعضای مکتب هیپ هاپ در زمان گنگسترهای دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ الهام گرفته بود. تاثیرات مافیایی به خصوص در درجه اول الهام گرفته از بازسازی SCARFACE در ۱۹۸۳ در بین هیپ هاپی ها بسیار مشهور بود!
در سال ۱۹۸۴ تصویری که برند نایک از فوق ستاره ی بسکتبال «مایکل جردن» با کفش کتانی جدید خودش streetwear پخش کرد بیانگر رقابت جدی بین آدیداس و نایک در دنیای هیپ هاپ بود. تولید این کفش کتانی که با فوق ستاره بسکتبال به دنیا معرفی شد نقطه عطفی برای برند نایک بود. این شاید اولین توجه خیلی جدی به هیپ هاپی ها بود و این کتانی ها خیلی سریع بین هیپ هاپی ها محبوب شد و پس از آن برندهای Reebok, kangol, fila, champion, carhartt, timberland هم خیلی زود بر صحنه ی هیپ هاپ وارد شدند. به خصوص در سواحل شرقی با فعالیتهای هیپ هاپ مانند wu-tang clan, gangstarr پوشش هیپ هاپ ورزشی تر شد.

در اواخر دهه ی ۸۰ و اوایل دهه ی ۹۰ به وسیله موسیقی رپ و موضوعات اعتراضیش به تبعیض علیه سیاه پوستان نوعی ناسیونالیسم سیاه پوستی ایجاد شد ، که از مدل مو گرفته تا لباس تن خیلی از سنت های آفریقا تاثیر گرفته بود. مثلا شلوار blousy که بین رقصنده های رپ محبوب بود گاهی آنرا با کلاه پارچه ای ، موهای بافت آفریقایی شده ، زنجیر و.. تزیین میکردند!

رنگ های معرف سیاه پوستها مثل قرمز، سبز، سیاه توسط هنرمندانی چون Queen Latifah, KRS-One, Public Enemy, X-Clan خیلی همه گیر شدند.

 

هیپ هاپ گنگستری در اواخر دهه ۱۹۸۰ یعنی زمانی که مصرف مواد در امریکا بطور فزاینده ی بیشتر شده بود و سبک گنگستا رپ ( یعنی سبکی از رپ که به مسائل پوچی مثل مواد و سکس میپرداخت) و از باندهای آمریکایی افریقایی تبار و کلاهبردار بوجود آمده بود باعث محبوب شدن شکل اولیه سبک خیابانی پوشش هیپ هاپ شامل شد که شامل شلوار dickies ، تی شرت سفید ، عینک آفتابی locs ، کفش ورزشی چاک تیلور ، با کلاه های نقاب دار و کت های starter بود ( استایل شبیه رپر معروف بیگی) اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ کم کم این استایل و لباس محبوب و همه گیر شده بود بطوری که این لباس ها با هم شدند سمبل هیپ هاپ! چنان که حتی افرادی کاپشن دزدیدند و خبر آن هم در رسانه ها بازتاب داشت!

هیپ هاپ در این دوره حتی طراحان سطح بالا را هم تحت تاثیر قرار داد. چنان که در اواخر ۱۹۸۰ “ایزاک میزراهی” تحت تاثیر کارگر اپراتور آسانسور آپارتمانش که یک گردنبد کلفت و سنگین از جنس طلا به گردنش انداخته بود مجموعه ای عمیقا نشات گرفته از هیپ هاپ طراحی کرد. او لباسهای سرهمی معروف به catsuit سیاه رنگ با کمربندهایی از طلا و گردنبندهایی با پلاک حرف اول اسمشان و کمربندهایی ست با گردنبندشان و کاپشن های بمب افکن با پوشش خز دور کلاه شان داشت طراحی کرد بعدا مجله ی “پوشاک روزانه زنان” به این مد لباس نام “پسرخونگی شیکپوش” را داد!

 

در اوایل ۱۹۹۰ رپرهای مردمی ای همچون fresh prince ، kid’n play ، left eye از گروه TLC کلاه بیسبال و رنگ های روشن و نئونی را بین مردم جا انداختند. TLC و Aaliyah خواننده ی سبک R&B یک مد نو برای زنان هیپ هاپ ایجاد کردند، آنها تی شرت هایی از جنس های مختلف مانند پشمی و نخی را با شلوارهای سایز خیلی بزرگ بطوری که برایشان گشاد بود میپوشیدند یا تیشرت های سایز خیلی بزرگ با سوتین ورزشی در زیرش با دامن کوتاه تنگ میپوشیدند که در بین خودشان این نوع لباس پوشیدن طرفدار “حقوق زنان بودنشان” را نشان میداد! و معتقد بودند که «همه چیز لزومی ندارد که جذب باشد و شمایل کلی بدن زن را نمایان کند که زن جذاب به نظر بیاید.»

برند tommy Hilfiger یکی از معروفترین برند های لباس ورزشی در دهه ۱۹۹۰ بود که وقتی snoop dogy یک سیوشرت Tommy Hilfigers را در برنامه ی “یکشنبه شب” پوشید تمام آن سیوشرت ها دوشنبه یک روزه در نیویورک به فروش رفت! محبوبیبت این برند به دلیل این بود که خاص منحصر به فرد و آرمانی بنظر میرسید.

برند Tommy Hilfigers خیلی زود فهمید که باید به استقبال مدل های سیاه پوست و بازار هیپ هاپ برود. انها در تمام شوهایشان از تعداد زیادی مدل های سیاه پوست استفاده کردند و رپر هایی مانند Puffy,Coolio هم در ران وی با مدل ها راه میرفتند.

در دهه ی ۹۰ میلادی یکی ار لباسهایی که با آمدنش به بازار پوشاک خیلی سریع مشهور شد و همه گیر شد لباسهای جرزی بود که توسط Mitchell & Ness تولید شده بود. در اواخر دهه ی ۹۰ دیده میشد که افراد حتی برای تهیه این لباس های گران قیمت ، آنها را با قیمت های بالا ولی دست دوم هم میخریدند!(گاهی ۱۰٫۰ها دلار این اجناس قیمت داشت.)
پوشیدن جرزی های گرانقیمت توسط هنرمندان هیپ هاپ در موزیک ویدیوهایشان باعث افزایش تقاضای جرزی و بدنبال آن سرمایه گزاری روی شوق قشر طرفداران هیپ هاپ منجر به افزایش سیل جعل جرزی در فروشگاه ها شد.
در دهه ی ۹۰ مد تا حد زیادی در هیپ هاپ جا باز کرد و آن هم فقط به خاطر هنرمندان هیپ هاپ بسیاری است که جرزی های مختلفی را تنشان میکردند. در دهه ی ۹۰ هیپ هاپ کاملا به عنوان یک خرد فرهنگ محبوب جا افتاده بود و مد هیپ هاپ هم مثل تمام مد های دیگر تحت تاثیر شخصیت های برجسته این عرصه بخصوص رپرها بود، رپرها طبق قرار دادهای کلانی که با شرکت های تولید پوشاک می بستند لباسهای خاص این برند ها را بر تن میکردند و باعث محبوب شد و به فروش رفتن اجناس آن برند ها میشدند، در زیر لیستی از تاثیر گذار ترین شخصیت های بر مد هیپ هاپ را به ترتیب مشاهده میکنید:

Lil Wayne
Ol’ Dirty Bastard (pioneer)
۵۰ Cent*
Eminem*
G-Unit*
Wiz Khalifa
Kanye West
Drake
Nicki Minaj
Rihanna
Big Sean
Ray Charles (pioneer)
Beyoncé
Jay Z
Dr.Dre
Dipset
The Notorious B.I.G
Yung Lean
A$AP Rocky

مد در هیپ هاپ از اواسط دهه ی ۹۰ تا الان روندش به طور کلی تغییر کرد! لباس های بگ که همیشه به عنوان سمبل کلی در طراحی پوشش هیپ هاپ از انها یاد میشد در کنار خودشان استایل های لیل وینی و جاستین بیبری را میدیدند که برعکس سنت گذشته شلوارهایشان چسبیده و تنگ بود! اما هنوز هم افرادی چون امینیم به سایز xxl وفادار باقی مانده اند!
و البته گرافیتی به عنوان یک هنر پیشرو امروزه سهم زیادی در طراحی های پر رنگ و نقش دنیای مد هیپ هاپ دارد!
نویسنده: #شکوفه_پویا
کپی با ذکر منبع بلامانع می باشد.

2 thoughts on “مقاله: نگاهى بر نوع پوشش در دنیاى هیپ هاپ

  1. سلام
    بسیار عالی،کامل و جالب بود
    ولی انصافا تریپ xxl یه چیز دیگس
    چیه شلوار تنگ میپوشی دم و دسگاتو پخش میکنی جلو ملت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *